Historiske Dage 2019

For tredje år i træk deltog Højskolehistorisk i Historiske Dage d. 30. - 31. marts i Øksnehallen i København. Vi havde en stand helt central placeret i det store udstillingsområde.

I anledning af 175-året havde vi ophængt et stort maleri lånt af Rødding Højskole ved siden af foreningens oversigt over samtlige højskoler i Danmark. Grundtvigs Højskole havde også i år velvilligt stillet den historiske talerstol til rådighed for udstillingen. Som blikfang hang højt over standen FFD´s jubilæumsbomærke i guld flankeret af Højskolehistorisk Forenings egne store bannere.

undefined

Vores stand og de arrangementer, foreningen stod for, var særdeles godt besøgt.

Øksnehallen er indrettet med en scene i hvert hjørne – højskolefolk ville vi nok kalde dem ”foredragssale”. Her var godt fyldt, ja enkelte gange havde vi endog en del stående publikummer til vore tre kvindelige oplægsholdere: Dorte Futtrup, Else Skjold og Lea Korsgaard.

undefined

Vore morgensangtimer med Jørgen Anker Jørgensen ved klaveret og Hans Grishauge som forsanger var tilløbsarrangementer.

Der blev også sunget højskolesange samt arrangeret sangkonkurrence på standen. Klaver og højskolesangbøger var stillet til rådighed af Vartov. På standen besvarede foreningens bestyrelse utallige spørgsmål – historiske såvel som aktuelle, ligesom der blev solgt en del højskolehistoriske bøger – en donation fra Grundtvigsk Forum. Endvidere blev standen opsøgt af TV, der lavede interview med to tidligere højskolelærere: Bertel Haarder og Jes Fabricius Møller.

Historiske Dage 2018

”Det er jo ren højskole: fortælling, debat i de fire foredragssale – og gruppesamtale med eksperter på de mange stande. Og midt i hele udstillingen finder vi naturligvis Højskolerne og Grundtvig” – sådan konkluderede en af gæsterne på historiemessen, der blev afholdt i Øksnehallen i København 10.-11. marts.

For andet år i træk deltog foreningen med en stand, hvorfra der blev diskuteret, sunget, uddelt højskolekataloger og informeret om højskolehistorie og foreningens arbejde.

Vort særlige blikfang var i år den gamle talerstol fra Grundtvigs Højskole og arkitekt Nyrops forstanderstol lavet på Vallekilde til Holger Begtrup, Frederiksborg Højskole. Grundtvigs Højskole havde velvilligt stillet de historiske møbler til rådighed for foreningen. På standen vistes også en historisk billedkavalkade fra en stor TV-skærm.

Kulturborgmester Nico Grünfeld ved talerstolen på foreningens stand

Foruden selve standen var højskolerne særdeles aktivt repræsenteret på messens forskellige scener. Kulturborgmester Nico Grünfelds åbning af historiemessen foregik som en morgensamling, hvor Højskolesangbogen kom i brug med Jørgen Anker Jørgensen ved klaveret.

undefined

Hele lørdagen gik Astrid Søe rundt på udstillingen som Grundtvig med en kæmpe højskolesangbog under armen. Førstedagen sluttede med foredrag af Jørgen Carlsen, der på Grøn Scene talte om højskolen og den immaterielle kulturarv.

Om søndagen blev publikum mødt ved indgangen til Øksnehallen af ”Moder kor and The Highschool Kids”. Koret var også med ved fællessangtimen på Rød Scene, hvor omkring 150 syngende gæster deltog i en halv times morgensang.

Sidst på dagen fik vi besøg at filosof Lene Rachel Andersen, der fra Grøn Scene lancerede sin nye bog ”The Nordic Secret” og bl.a. talte om hvordan Danmark, Norge og Sverige skabte nogle af verdens bedste samfund gennem folkeoplysning, og om hvilket ansvar der følger.

Foreningen havde også sørget for oplæg om det danske vindmølleeventyr. Mange danske højskoler var aktive i den grønne bevægelse, som opstod i slutningen af 1970’erne, og fik på den vis stor betydning for den danske vindmølleudvikling. På Rød Scene præsenterede museumsinspektør ved Energimuseet, Flemming Petersen, den nye bog ”Da Danmark fik vinger”, bistået af tidligere højskolelærer, direktør i Vindmølleforeningen, Asbjørn Bjerre.