Grundtvigs Højskole, Lyngby

Siden Foreningen for Folkehøjskolens Historie blev stiftet, har vi set muligheder i Grundtvigs Højskole i Lyngby. Skolen blev opført på dette sted i 1897 og flyttet til Hillerød i 1937.

En del af Frilandsmuseet

Den monumentale bygning tegnet af ariktekten Harald Lønborg-Jensen er i dag en del af Frilandsmuseet, som bruger den til værksteder og administration. Huset var dømt til nedrivning og præges af dekorativt forfald.

Frilandsmuseets leder Peter Henningsen, som blev ansat i april 2010, har imidlertid en drøm om at bevare skolen som monument over højskolernes bidrag til bondebevægelsens moderniseringsprogram. Det vil dog koste en formue at sætte bygningen i stand.

Se en artikel om emnet af journalist Birgitte Elleman Höegh, Berlingske på Alt om København.

Lektor Jes Fabricius Møller fortæller Grundtvigs Højskoles historie og bakker op om bevaring af bygningen i et indlæg i Kristeligt Dagblad.

Grundtvigs Højskole

Grundtvigs Højskole, Lyngby